Thứ Hai, 16 tháng 11, 2009

Learn Japanese Conversation

Lesson 6: I'm going to a bank today - Going & Coming わたしは きょう ぎんこうに いきます

さとう : グレッグさんは いつ にほんに きましたか。
グレッグ : せんげつ きました。
さとう : うちは どこですか。
グレッグ : ひろおです。
さとう : どうやって かいしゃに いきますか。
グレッグ : ちかてつで いきます。
さとう : うちから かいしゃまで どのぐらい かかりますか。
グレッグ : 30ぷんぐらいです。
さとう : あした どこに いきますか。
グレッグ : あしたは ともだちと かいものに いきます。
さとうさんは?
さとう : わたしは かいしゃの ひとと ゴルフに いきます。
グレッグ : そうですか。
Satoo : When did you come to Japan?
Greg : I came to Japana last month.
Satoo : Where is your house?
Greg : In Hiroo.
Satoo : How do you go to your office?
Greg : I go to my office by subway.
Satoo : How long does it take from your house to your office?
Greg : It takes about 30 minutes.
Satoo : Where will you go tomorrow?
Greg : I will go shopping with my friend tomorrow. How about you?
Satoo : I'm going to (play) golf with my colleagues.
Greg : I see.


Key Sentences

1.わたしは きょう ぎんこうに いきます。
I will go to the bank today.
2.こどもは 3じごろ うちに かえります。
My child comes back home around 3 o'clock.
3.わたしは せんげつ にほんに きました。
I came to Japan last month.
4.にちようび どこに いきますか。

うみに いきます。
Q:Where will you go on Sunday?
A:I will go to the beach. (lit. go to the sea)
5.かとうさんは なつやすみ かぞくと バリに いきました。
Katoo went to Bali with his family for the summer holidays.
6.だれと きゅうしゅうに いきますか。

かいしゃの ひとと いきます。
Q:Whom will you go to Kyushu With?
A:I will go with a person from my office.
7.わたしは でんしゃで かいしゃに いきます。
I go to my office by train.
8.どうやって かいしゃに いきますか。

ちかてつで いきます。
Q:How do you go to your office?
A:I go by subway.

Grammar Note

いきます、きます、かえります "to go", "to come", "to return"

Ikimasu, "to go", kimasu, "to come" and kaerimasu, "to return" are verbs.
These verbs come at the end of the sentence and conjugate to show present or past tenses as well as affirmative and negative.
In Japanese, there are two tenses, past and non-past. Since there is no future tense the non-past is used for both habitual action and future tense.

Affirmative Negative
non-past いきます いきません
Past いきました いきませんでした
Non-Past
Affirmative
Non-Past
Negative
Past
Affirmative
Past
Negative
go いきます いきません いきました いきませんでした
come きます きません きました きませんでした
return かえります かえりません かえりました かえりませんでした

(place) に いきます

The place you are going or coming to is indicated by the particle ni or e, which means "to".
Our materials use ni. The particle ni is an indirect object marker.
This particle follows an indirect object such as direction of an action or a purpose of going or coming.
The subject is often omitted if it is understood; "time" or "place" can be also omitted if they are understood. When you omit "place" you must also omit the particle ni.

1.わたしは あした おおさかに いきます。
I will go (I'm going) to Osaka tomorrow.
2.スミスさんは せんげつ にほんに きました。
Smith came to Japan last month.
3.わたしは こんばん 8じごろ うちに かえります。
I will return home around 8:00 tonight.
4.きのう どこに いきましたか。

スキーに いきました。
A:Where did you go yesterday?
B:I went skiing.

でんしゃで "by train"

The particle de expresses a means or a way, for example, densha de "by train", kuruma de "by car". When asking "how", dooyatte is commonly used.
There is an exception: "by foot" is aruite, or aruite ikimasu meaning "go by foot".

でんしゃで by train じてんしゃで by bicycle
ちかてつで by subway ひこうきで by plane
くるまで by car あるいて by foot, on foot
1.わたしは でんしゃで かいしゃに いきます。
I go to my office by train.
2.スーザンさんは あるいて かいものに いきます。
Susan goes shopping by foot.
3.どうやって かいしゃに いきますか。

くるまで いきます。
A:How do you go to your office?
B:I go by car.

(Person) "with person"

"With person" is indicated by the particle to, Katoo-san to, "with Katoo".
"Alone" is hitori de: hitori de ikimasu "I'll go alone".
Dare means "who" and dare to means "with whom".

スミスさんと with Smith かいしゃの ひとと with my colleague
ともだちと with my friend ひとりで alone, by myself
かぞくと with my family
1.わたしは あした かとうさんと ぎんざに いきます。
I will go to Ginza with Katoo tomorrow.
2.わたしは ひとりで かいものに いきました。
I went shopping alone.
3.だれと うみに いきましたか。

ともだちと いきました。
A:Who did you go to the beach with?
B:I went with my friend(s).

"Topic marker"

The particle wa follows a subject or a topic of a sentence.
The topic often refers to the same thing as the subject, but not necessarily.

a.わたしは あした かいものに いきます。
I will go shopping tomorrow.
b.さとうグレッグさんは あした どこに いきますか。

グレッグ(わたしは) あしたは かいものに いきます。
Satoo:Where are you going tomorrow?
Greg:As for tomorrow, I'm going shopping.

In a), Watashi is a subject of a sentence. In b), the subject is Watashi and ashita is a topic of a sentence.
Satoo asked Greg about tomorrow's schedule and Greg presented ashita as a topic of a statement with the particle wa. A topic can be an object, time, place, etc.

(time) "Specific time marker"

The particle ni also follows specific time and expresses an accurate time.
You cannot put the time marker ni to the relative time words.

Specific time

time 1じ、2じ、3じ ・・・ 1:00, 2:00, 3:00
days of the week げつようび、かようび ・・・ Monday, Tuesday
dates of the month ついたち、ふつか、みっか ・・・ 1st., 2nd., 3rd.
months 1がつ、2がつ、3がつ ・・・ January, February, March
years 2004ねん、2005ねん ・・・ 2004, 2005

Relative time

days きのう、きょう、あした yesterday, today, tomorrow
weeks せんしゅう、こんしゅう、らいしゅう last week, this week, next week
months せんげつ、こんげつ、らいげつ last mont, this month, next month
years きょねん、ことし、らいねん last year, this year, next year
morning, night あさ、ひる、ばん morning, noon, night
わたしは どようび  おおさかに いきます。Specific time
わたしは あした  おおさかに いきます。Relative time

You can omit the time marker ni.

わたしは げつようび  きょうとに いきます。
わたしは げつようび きょうとに いきます。
I will go to Kyoto on Monday.

Vocabulary

あるいて

by foot, by walking

あした

tomorrow

バリ

Bali island

ちかてつ

subway

ちかてつで

by subway

だれ

who

だれと

with whom

particle indicating a means, way or method, "by"

でんしゃ

train

でんしゃで

by train

です

is, are, am

どこ

where

どのぐらい

how long, how far, how much, how big

どうやって

how (asking a means)

どようび

Saturday

げつようび

Monday

ぎんこう

bank

ごろ

around (time)

ゴルフ

golf

ぐらい

about, approximately

ひろお

place name

ひと

person, people

ひとり

one person

ひとりで

alone, by oneself

いきます

to go

いつ

when

じ (-じ)

o'clock, time

か?

question marker

かえります

to return, go home

かいもの

shopping

かいしゃ

company, office

かいしゃの ひと

co-worker, colleague, person from one's office

かかります

to take time, to cost

から

from

かぞく

family

かぞくと

with family

きます

to come

きのう

yesterday

こども

child, children, kid

こんばん

tonight

くるま

car

きょう

today

きゅうしゅう

place name

まで

till, until, to

なつやすみ

summer holidays, summer vacation

particle indicating an indirect object or a direction of an action

particle indicating a specific time

にちようび

Sunday

おおさか

place name

ぷん (-ぷん)

minutes

せんげつ

last month

せんげつ

last month

そうですか

I see

スキー

ski, skiing

and / with (person)

ともだち

friend

ともだちと

with friend

うち

house, home

うみ

sea, ocean, beach

particle indicating a topic or a subject

わたし

I

Không có nhận xét nào:

Đăng nhận xét